Básně Martina Pocha
21.4.2010
Obchvat asymetrie varlat
Lucině
I
Luna usnula spiknutí – zaržály žárovky
a pily více než kdy
když sídlišti zalehly boltce
sily piliny
II
Nic nebránilo už orákulu cirkulárky
v úplňku sečíst letokruhy
bylo jich pět
III
Avšak všem ještě byly svleky po sklípkanovi
šperky zasuté dojmy pod bederními rouškami
vdov po myslivci
který sbíral shozy, ani stopy
po myslivci s koncesí na hydroplán, který
prorostlý rzí, okolo pískovišť
venčily cudné laně, co hnízdily v kočárkárně
kde marně větřily krmelec
IV
On to byl totiž naivní idiot
sláma mu čouhala z kalhot
V
Ale ty jeho parohy – skvost!
že by mohly jít vzorem
v čele průvodu křovím s kolouchy v mlází
ó, nízkosti kostí!
VI
Ach, jak je to kruté, Arture
vidět na molech přístaviště
otevřenou náruč sanatoria!
když v sobě větříš zvěřinu
když se ti zapaluje lejtko do ruda
které už celuje ocelovými obklady
milosrdná sestra, zelená jako pevnina
VII
Stříbrná podkova na bradavce
pro štěstí… střelce… té Habešance
na řetězu připoutané ke kýlu lodi
jež uvízla v Suezu
kde se jí rozestoupily bočnice – Rudé moře
ač její profil mířil za ním
VIII
To tenkrát jsi se přisál až ke kráteru Adenu
dny jste se k sobě spřáhli
jí chutnaly cigarety, moře
a sůl přesýpacích hodin…
… přestává retrospektiva
myslím, že ti – ji rozumím!
tu srdeční asymetrii i interpunkci
po amputaci končetiny…
IX
Při zádušní mši čápi odění v tušení vran
snesli parohy na komín vodárny
právě odhalený bastardem
jenž do pískoviště uprostřed arény
zasadil korintský sloup
hlavici s akanty
a kudlankou nábožnou
X
Z koberců potících se jako korzety Kypridy potí
jehlice vyšívající krajky ze spermií
které, když dovířily, jsou s to uštknout
prach pod nohama zmijí
což je velice hříšné, není-liž pravda
budiž lež životem
žlázy s vnitřní sekrecí
ve které zrají perleťoví plži
kteří neznají než fakt políbení
napříč chlopní
dvě Úhlavy vůči víku stoky
co dáví na dně oceánu splín
dnes se prý krade i do sběrných surovin
XI
Svítá stín – ofina sčesaná do očí
Oféliina
moc
mě uhranula (Eileithyia)
(Běhařovská lhářka)
Snídaně
kaymanovi
Ohlodané páteře obnažují hlad
řasy vrávorají přes vrásčitá těla
otrávené zvěře, jež ještě v křeči hryzá
do svědomí zkostnatělých vrahů
Vzpírá se popisu stopa urobora
vichřice totiž vstoupila do kláštera
a poslední hvězda zívá v hnízdě
jehož čelist svírá červa tak, že nezpívá
Na sinalé tváře v loužích sedl prach
umrzl dokonce smrad oněch zdechlin
neboť nikdo s nimi nesoucítí
pouze se blíží volské oko
už brzy se bude jíst
Prý
Divušce
I
Do roztrání těla hnít
chtěla se zapouzdřit
vměstnat do duše snící lišky
která hoří na závěji
a plodová voda jara
odpověděla jí ponětím
II
Za sebou mizejí splavy
hrotité pupeny se derou
peří šediví na krách
leží jako na jehlách
a ty ji useberou
III
Naposledy sněží v tomto roce
jen na koleně nevěstinném
stružka krve vyšívá
krajkovaný závoj studí
rty se pouze rdí
IV
Na prahu s mnoha mosty
přimrzl rybář k pobřeží
v ruce svírá bílý prapor
město se asi vzdá
Monolit
Chropot arytmie
zvětralého povrchu
rudným nervovím
vsávají reflektory
vykotlaných zubů
které přilínají
hladce k reliéfu
a v dásních
plicní sklípky
vypouštějí duši
sevřené čelisti
neprozradí čí
(z rukopisných sbírek)
–––––––––
Martin Poch (nar. 1984 v Praze) vydal básnickou sbírku Běhařovská lhářka (Concordia, Praha 2009). Studuje estetiku a komparatistiku na FF UK v Praze.
foto archiv