Hudební fórum z Brna s Janem Hlaváčem. Český rozhlas 3 Vltava, 18. týden
Lukáš Sommer 5.5.2009
Na začátek malá provokativní statistika: Nepočítaje tento díl, čítalo zastoupení žen – skladatelek v Hudebních fórech celkem šest jmen. A to za posledních... zhruba šedesát dílů pořadu. Co čtrnáct dnů, to žena: to není to pravé ořechové, uvážíme–li, že na jednu dobrou skladatelku v našich končinách vychází minimálně pět špatných skladatelů. I autorky zastoupené v tomto cyklu (reprezentativnějších jmen je ale mnohem víc) jistě ocení větší pozornost dramaturgů napříč kalendářním rokem než jeden samotinký cyklus připomínající málem výlet na Safari.
Vítězslava Kaprálová v roce 1935 |
Úvodní pořad patřil Vítězslavě Kaprálové a její rané Sonátě Appassionata pro klavír. Skladba z roku 1933 měla premiéru o rok později v sále Konzervatoře Brno v podání Františka Jílka a poté nadlouho zmizela. I proto nově objevenou, roku 2006 nakladatelstvím Amos zrekonstruovanou „mezeru“ jistě ocení nejen fandové jednoho z nejpronikavějších talentů naší hudby. Sympatická byla přítomnost interpretky Alice Rajnohové, ostatně slovo interpreta by mělo být v počinech tohoto typu vždycky standardem. Kdo někdy absolvoval skladatelský večer konzervatoře, dokáže si možná živě představit tehdejší údiv nad ani ne osmnáctiletým stvořením, které se zničehonic představí čtvrthodinovou, nápady naditou porcí tónů, které – světe div se – |
---|---|
dokáží svoje emoce udržet na uzdě, všechno nevyžvanit a ještě vzbudit zvědavost. I když úvodní Appassionato až příliš kotví v romantické klavírní sazbě, tu a tam prosvitne lákavá souzvuková „přidrzlost“, která je do uvědomělé slohové studie vpašovaná. Zato druhá věta Téma s variacemi svou pikantní a měnlivou klavírní sazbou v lecčems připomíná již vrcholné skladby své autorky, zejména Dubnová preludia a Variace na zvony kostela St-Etienne du Mont. Uvážíme-li, že dílo vzniklo roku 1933 (v pražském skladatelském cechu obvyklé mrtvolno) a nebojí se koketovat s atonalitou, polytonální dvojznačností... |
Sláva Vorlováje pro mě jednou z nejzajímavějších postav naší scény. Asi to bude i tím, že dopátrat se zevrubnějších informací o její tvorbě je téměř nemožné. A tak si spíše kaleidoskopicky a pozvolna dotvářím obraz o žákyni Vítězslava Nováka a Jaroslava Řídkého, jejíž hudba svou lidovou obhroublostí dnes možná osloví málokoho. Jistě, Vorlová často užívá těch nejbanálnějších kompozičních postupů, navíc špatně instrumentuje a rytmika kvačí nemilosrdně periodicky. Pozoruhodná nuance je ale v melodice, která odkazuje – což recenzent sotva obhájí – k Michnovi. A marná sláva, něčím tento podprahový dialog udržuje mou pozornost. I nápad je často tak obhroublý, že pomyslná hranice mezi nevkusem a (svým způsobem půvabnou) naivitou mizí. | Sláva Vorlová |
---|---|
Koncert pro basklarinet a smyčce op. 50 se odvíjí z devadesáti procent od nejzprofanovanějších koncertantních modelů, těch zbylých deset jsou náhlé odbočky, zákruty. Ale právě ty v toporné sazbě zafungují nějak – a recenzent je v koncích – jinak. |
V rámci dramaturgie vyčlenila redakce Hudebního fóra prostor brněnské skladatelce Jarmile Mazourové. Byla představena chronologickým výběrem děl, což z pořadu činilo spíše časosběrný dokument. Dobře působila samotná přítomnost autorky ve studiu, ke každé skladbě jsme tak vyslechli vzpomínky na realizaci premiéry, hudebníky, profesory. I to přispělo k celkově uvolněné atmosféře, která – alespoň mně – vůbec umožnila tuto hudbu snést. | Jarmila Mazourová |
---|---|
Už první skladba Invence. (pro housle, flétnu a cimbál) po uši vězí v giocosním neoklasicismu, který se míjí s autorkou avizovaným příklonem k „barevnosti“ nástrojového obsazení. Po barevnosti ani stopy, jen mlácení prázdné atonální slámy – což je největší prohřešek právě vůči atonalitě. Následující Preludium z Preludia a toccatiny však přineslo silný ponor do zvuku sólového cimbálu. Ale i harmonicky se věta zdála více koncízní, nehřešila na infantilně tepající perestrojku. Osobně mi nejvíce lahodil následující cyklus písní Až na dno. Romantizující, dobově realistické texty Jiřího Žáčka našly v skrjabinovské výrazové poloze podle mě adekvátní protipól. Paradoxně i přes celkově expresivní charakter hudby působil styl skladby zajímavě neosobně. Suitou pro klarinet, mandolínu a kytaru Tři přátelé jsem se ale vrátil k počáteční nedůvěře. Napadlo mě, jak často se z těch zatuchlejších koutů české hudební kotliny spílá „všem těm atonalitám a pazvukům“, a přitom nejodpornější podoba atonality je právě ta míchaná s folklorními prvky. Výsledkem je jakýsi druh paskvilu, který ani v nejmenším nemůže vyčerpat všechen potenciál atonálního světa a tomu „lidovému“ zase vnucuje cosi, co mu nepatří. Anebo možná patří, jen se to nedá poslouchat... Jednohubky pro altový saxofon a klavír tento rozpor ještě obohacovaly nesnesitelně banálním zapojením sonorních hráčských technik, což je bohužel logické vyústění takto směřujících snah o „syntézu“. |
Kateřina Růžičková za skladbu Romance pro křídlo. Skladba pro sólový klavír dostala v roce 1998 cenu Generace. Zprvu poklidné hudební pásmo zajímavým způsobem zpracovává drobné jednohlasé fragmenty, do nichž náhle vpadne quasi-toccatová miniatura. Bylo příjemným překvapením, že síla hudby s příchodem ostinát nijak neupadala, hudba si stále ponechávala původní labilitu. Závěrečná „děravá“ oktávová etuda mě příliš nezaujala. Skladbu nebezpečně naporcuje na další formální úsek, což z těch předešlých mimoděk dělá pouhé dílky do mozaiky. Zvláště první meditativní plocha si to podle mě nezasloužila.
Lenka Foltýnová |
Lenka Foltýnová svou retrospektivní skladbu Safranbolu pro sólové violoncello postavila na jednoduchých melodických obratech, které celkem věrně odráží indoevropské kořeny tohoto tureckého města. Meditativní, v čase natahovaná quasi-citace je na několika místech vkusně zvrásněna čtvrttóny a tento dialog se po čase stává stále těsnější. Hlavním formotvorným principem hudby je ale podle mě pozvolný přesun do nižších poloh nástroje. Byť jsem neměl pocit, že by jazyk hudby nějak překračoval úvodní „zadání“, kterého se posluchač zmocní v prvních vteřinách, osobně mi to nevadilo. Smysl skladby totiž není v hudebním materiálu samotném, ale spíše ve stavu mysli, jakého chce zpětně docílit. Závěrečná „rága“ kolem basové prodlevy totiž ponechává dostatečný prostor na to, aby se s charakterem |
---|---|
hudby dalo sžít a projektovat do poklidné meditace své vlastní vzpomínky. Docílit i těch několika hroznů feldmanovské poetiky tak jednoduchými prostředky – to je docela solidní záškodnictví... |
Barbara Škrlová byla představena skladbou Let mouchy. Hudba sama nevyhraněně osciluje mezi popisným zvukovým obrazem a – na můj vkus až příliš - „artificiální“ (rozuměj normální, standardní, nikoho neurážející) skladbou. Ty dvě roviny spolu nekorespondují už od prvních minut. Těkavé muší živobytí je náhle přerušeno terciovými příbuznostmi a skladba se stočí o dvě století jinam. Teprve závěr naši mouchu vysvobodí – jako by jí někdo při právě probíhající schubertiádě otevřel okno. Mě osobně šla celá muší geneze přes hlavu, ztvárnění mi zavánělo „laskavým humorem“, který v hudbě nesnáším na kvadrát. Na jednom místě mi ale zatrnulo – to když se poslušně odvíjející střední díl zasekl na jednom souzvuku, který jako by hudbu nechtěl pustit dál a hnal ji k destrukci. Škoda, že tu mouchu v půlce někdo nezaplác...