Pražské premiéry 2009; 22. března
Dita Kopáčová Hradecká 2.4.2009
Závěr Pražských premiér, a tedy poslední sbohem přehlídce, která s odchodem Václava Riedlbaucha z funkce generálního ředitele České filharmonie končí, patřil mladé generaci. Ve spolupráci s Hudební fakultou AMU se představili její studenti a absolventi.
Skladba S_polu s_Ami (nejde o chybu, upozorňoval pořadatel v programu) Miloše Orsona Štědroně je dobrodružnou výpravou ke starým kontrapunktickým principům (konkrétně fugy a passacaglii), kam se zároveň dobývají zvuky z jiných světů. Jaké osvěžení je slyšet dnes v soudobé kompozici téma! (pozn. redakce: o skladbě též v recenzi Olgy Ježkové 13.3.2009) |
Miloš Orson Štedroň |
---|---|
Marko Ivanović a Slavomír Hořínka |
Koncertní árie Pour mon berger Slavomíra Hořínky adekvátně zživotňuje prostotu a přímočarost veršů sv. Terezie z Lisieux. Evokace „pastýřské“ nálady pomocí kvintové prodlevy i nebeský soprán Bronislavy Tomanové vhodně vystihly naivní vyznání světice; jen nevím, proč byla jako komplementární nástroj zvolena křídlovka – byly by hoboj nebo flétna už „moc pastýřské“? (pozn. redakce: o skladbě též v recenzi Jana Fily 21.3.2008 a Olgy Ježkové 22.8.2008) |
---|---|
Bronislava Tomanová |
Marko Ivanović, Jan Pohořalý a Bronislava Tomanová |
---|
Luboš Mrkvička |
Ambiciózní úkol pojednat Trojkoncert pro klavír a bicí nástroje si na sebe vzal Luboš Mrkvička. Nutno ale říci, že se s tím jeho předchůdci popasovali lépe. Zahuštěná orchestrální změť přehlušovala sólisty a odváděla pozornost od jejich partů – a nebyla to tentokrát podle mého chyba dirigenta či orchestru. Kdyby autor nepřehlednou texturu pročistil, jistě by na světlo vyšla řada věcí, jež stojí za slyšení. |
---|---|
Tomáš Víšek |
Markéta Mazourová a Tomáš Víšek |
---|---|
Renata Pušová |
Jan Rybář |
Pokoru vůči textu, formě a sólistovi prokázal Jan Rybář v orchestrální písni Kdyby se dalo srdci říci na slova Jaroslava Seiferta. Její intimní náladu však zcela zrušilo poslední číslo programu Koncert pro hoboj Martina Hyblera. V něm se ukázalo, jak důležitý je pro moderní hudbu interpret. Výkon Viléma Veverky totiž poprvé v ten večer přinesl novou kvalitu. Efektní (i když ne samoúčelně) skladba | Vilém Veverka a Marko Ivanović |
---|---|
s tradičním třívětým půdorysem stojí a padá se sólistou a zdravé Veverkovo šoumenství spolu s technickou brilancí a značnou emocionální investicí probudilo atmosféru v sále. Chceme-li od soudobé kompozice víc, než abychom po jejím vyslechnutí pokývali hlavou a řekli „zajímavé“, potřebujeme hráče, jako je Vilém Veverka. Uznání si ovšem zaslouží také hráči Pražské komorní filharmonie s Marko Ivanovićem v čele, kteří až do konce nepolevili v soustředění. Však se jim tentokrát dosti plný sál odměnil dlouhým potleskem. |
Martin Hybler a Vilém Veverka |
---|
Pražská komorní filharmonie
Dirigent: Marko Ivanović
Sólisté: Bronislava Tomanová, Renata Pušová – soprán, Jan Pohořalý – křídlovka, Tomáš Víšek – klavír, Markéta Mazourová, Martin kopřiva – bicí nástroje, Vilém Veverka – hoboj
Foto Zdeněk Chrapek