Krása dneška. Koncert 9. 3. 2009 ve Švandově divadle
Marek Kopelent 23.3.2009
Cyklus koncertů hudby 20. a 21. století pořádaný Pražskou komorní filharmonií a Francouzským institutem v Praze Krása dneška pokračoval 9. března 2009 pátým koncertem v pořadí již pátém ročníku jako obvykle ve Švandově divadle v Praze.
Petr Bakla |
Za průměrné návštěvy publika uvedli členové Pražské komorní filharmonie 4 skladby podle data vzniku z časového období mezi dvacátými a devadesátými lety 20. století s výjimkou premiéry skladby Stupnice, oktávy, opakování VII Petra Bakly z roku 2009. Na ni byla pochopitelně upřena pozornost publika, především znalců současné hudební scény. Není divu, neboť se tak děje vždy, když se kritik uvede jako tvůrce. |
---|---|
Vyvolá to očekávání, jak se uplatní v praxi ten, kdo nad ní jinak bdí jako nekompromisní posuzovatel. Petr Bakla nedopadl špatně. Vybrat si z tonálního materiálu za základ díla stupnici jako prostředek k jeho formování je poměrně citelné omezení, ale dařilo se z toho vykutat řadu dobrých míst. Při posouzení díla jako celku však shledáme, že k jeho uspokojivé stavbě a přesvědčivému vyznění je při daném omezení třeba bohaté invence a značné kompoziční zkušenosti, kterou Bakla přeci jen nemá. Je ovšem dobré, když si člověk, který se realizuje především jako kritik a hudební publicista a sveřepý prosazovatel jistého estetického názoru, v praxi ověří, jak svízelná je konec konců dnes samotná kompoziční práce na konkrétním díle. Možná ho to dovede k větší otevřenosti vůči jiným stylovým či individuálním směřováním v oblasti současné hudby. |
K této skladbě se v programu ještě řadily Serenata pro flétnu, violu, kontrabas, cembalo a bicí nástroje Goffreda Petrassiho z roku 1958, skladba příjemně se pohybující mezi atonalitou a neoklasicismem, dále Incisi pro hoboj sólo Franka Donatoniho (1995) v obdivuhodném provedení Vladislava Borovky, od Gérarda Griseyho Charme pro sólový klarinet (1969), dokonalá skladba v dokonalém provedení Jana Brabce. Nakonec zahráli členové PKF Sextet Es dur z roku 1929 od Bohuslava Martinů - skladbu, která připomínala serenádovou pohodou komorní skladby podobného typu z období klasicismu, které jsme tak rádi slýchávali pod širým podvečerním nebem v zahradách pražských paláců. Bohužel vybočovala stylově z jinak dramaturgicky dobře sestaveného koncertu a poněkud narušila doznívání předchozích skladeb v mysli posluchače. Interpretačně byl večer na očekávané úrovni.