Hudební fórum z Plzně s Ladislavem Horákem. Český rozhlas 3 Vltava, 11. týden
Josef Hřebík 17.3.2009
V tomto týdnu jsme měli příležitost vyslechnout pořad, ve kterém nám akordeonista a profesor Pražské konzervatoře Ladislav Horák představil česko-německý projekt „Nová hudba na druhou“ a řadu skladeb, jež díky tomuto projektu vznikly a byly provedeny v mnoha koncertních sálech u nás i v Německu.
Tento projekt, jehož je prof. Horák významným představitelem, si klade za cíl propagaci a vznik nových skladeb nejen pro akordeon, ale i pro jiné nástroje z řad českých a německých autorů. Díky prof. Horákovi je akordeon zastoupen velmi výrazným podílem. Považuji za velmi důležité, že se zde nástroj může představit po boku jiných a není tak izolován jen pro užší okruh posluchačů. V pořadu zazněly skladby, kde se akordeon představuje v komorním obsazení, např. s flétnou nebo s bicími. Právě v této oblasti hudby má akordeon veliké možnosti a je důležité, že je může také díky tomuto pořadu prezentovat.
Z řad českých skladatelů zazněly skladby Eduarda Douši, Martina Vojtíška, Pavla Trojana, Bohuslava Řehoře a Jana Truhláře. Zde prof. Horák vyzdvihl dlouholetou a velmi plodnou spolupráci akordeonového a skladatelského oddělení Pražské konzervatoře, která dala vzniknout mnoha vynikajícím skladbám. Ta byla započata již prof. Jaroslavem Vlachem a Ladislav Horák v ní velmi úspěšně pokračuje. Za německou stranu byli v pořadu zastoupeni Michael Emanuel Bauer, Stefan Hippe a Widmar Hader. Interpreti jsou profesoři Pražské konzervatoře: Ladislav Horák – akordeon, Radek Krampl – bicí, Martin Vojtíšek – klavír a Miroslav Lopuchovský – flétna. Zastoupeno je i „Kvarteto Bona fide“.
Eduard Douša |
V pondělním pořadu nám Ladislav Horák přestavil několik zajímavých skladeb. Zejména mne zaujalo spojení akordeonu s bicími nástroji. Toto, možná poněkud nezvyklé spojení, se ukazuje jako velmi zajímavé a perspektivní. Otevírá možnosti barevného propojení a dialogu obou nástrojů. Ladislav Horák inspiroval vznik hned několika skladeb pro toto obsazení. Asi nejvíce mne zaujala skladba Imaginace Eduarda Douši pro akordeon a bicí. Autor zde propojuje barevné možnosti akordeonu a bicích nástrojů zrovna tak, jako prvky jazzové hudby s moderními kompozičními postupy. Vzniklo tak nesmírně osobité dílo. Další skladba z pořadu se jmenuje Jana Check Anton In pro vibrafon a akordeon německého autora Michaela Emanuela Bauera. |
---|---|
Za touto slovní hříčkou se skrývá skladba, ve které se objevují citace ze Symfoniety Leoše Janáčka a Symfonie č. 9 Antonína Dvořáka. Barevné možnosti akordeonu a jeho propojení s ostatními nástroji se prezentují i ve skladbě Pavla Trojana Imprese pro akordeon, klavír a marimbu. Dále v pořadu zazněla sólová skladba pro klavír Hommage á Erik Satie Martina Vojtíška, který skladbu rovněž interpretoval. |
Na úvod úterního pořadu zazněla skladba Stefana Hippeho Acht Kafka Skizzen pro akordeon a klavír. Stefan Hippe, jenž je akordeonistou i skladatelem, se nechal inspirovat Franzem Kafkou, který propojuje českou a německou kulturu. Skladba je zvláštní tím, že na úvod zazní veškerá témata, která autor postupně rozpracovává a zjednodušuje. Z dalších skladeb mne zaujaly především Expirace Jana Truhláře pro flétnu a akordeon. Jan Truhlář patří ke skutečným znalcům a průkopníkům nástroje a ve svých skladbách využívá všech jeho technických i výrazových možností. Další skladba, která v pořadu zazněla, se jmenuje Aubade und Scherzo pro klavír sudetoněmeckého autora Widmara Hadera. Autor je mnoholetým hudebním ředitelem Sudetoněmeckého hudebního institutu. | Bohuslav Řehoř |
---|---|
Na závěr celého pořadu zaznělo tradičně pojaté Trojvětí pro akordeon, flétnu, housle, violu a violoncello Bohuslava Řehoře. |
Hudební fórum s Ladislavem Horákem byl výborně koncipovaný pořad, kterým nás jeho průvodce poutavě a zasvěceně provázel.