Hudební fórum z Plzně s Jaroslavem Krčkem. Český rozhlas 3 Vltava, 46. týden,
Jan Rybář 18.11.2008
Hudební fórum tentokrát připravil Jaroslav Krček a věnoval se převážně tvorbě plzeňských skladatelů, či skladatelů, kteří se v Plzni nějaký čas pohybovali. Rovněž jsme slyšeli několik kompozic samotného autora pořadu a tak bylo možné udělat si představu o jeho vývoji a stylu komponování. Více se budu věnovat skladbám, které mě nějakým způsobem zaujaly.
Zdeněk Lukáš |
První večer nám představil Jaroslav Krček tvorbu Zdeňka Lukáše. Během pořadu jsme mohli slyšet dvě Lukášovy dosti rozdílné kompozice. První z nich – Koncertní hudba pro harfu a smyčcový orchestr příliš nepřekvapila. Lukášova průhledná modální práce spolu s jasnými a čitelnými rytmy působí přeci jen trochu obnošeně. Samotná invence nebyla také příliš bohatá. |
---|---|
Zato druhá kompozice – elektroakustická skladba Nezabiješ, přinášela mnoho zajímavých hudebních nápadů. Elektroakustická forma zde donutila Lukáše k abstraktnějšímu myšlení, větší vrstevnatosti a rytmické uvolněnosti. Nutno však říci, že do jisté míry skladba pracuje i s nemodifikovanými, nahranými nástroji, což je poměrně škoda. V dnešní době by mohla být provozována jako live-electronic. V kompozici Lukáš používá sbor, sólisty, recitátora, bicí a různé sólové nástroje, jejichž zvuky jsou často nemodifikovány a elektronická modulace zvuku probíhá pouze ve vybraných pasážích, druhém plánu, či pozadí. Tyto modifikace by se docela dobře mohly pouštět z magnetofonového pásu na koncertě, nebo by mohly být dokonce realizovány pomocí živé elektroniky. |
V průběhu dvou večerů se Jaroslav Krček představil také jako skladatel. Symfonií č. 1, houslovým koncertem a také několika drobnými kusy. Z těchto kompozic mě nejvíce zaujala jeho Symfonie č. 1. V ní Krček hojně využívá aleatoriky, témbrových prvků a větší vrstevnatosti, nechybí ale ani rytmické pasáže a ačkoliv je jazyk symfonie v podstatě atonální, nevyhýbá se Krček diatonickým pasážím. Hudba však neupadá do tradičních klišé. Totéž se nedá tak úplně říci o Koncertu pro housle a orchestr. Ten oproti Symfonii č. 1 vykazuje známky spíše tradičního symfonismu, osvědčených instrumentačních prvků a modální melodiky. Ze své tvorby Krček ještě představil své drobné, sympatické skladbičky - v podstatě rozhlasové kompozice - Dudy jsou slyšet všudy a Prosba o vláhu. | Jaroslav Krček |
---|---|
Zvuky nejsou nikterak upravené, ale pracuje se zde s několikavrstevným nahráváním, což je ještě více patrné v druhé jmenované kompozici, kterou si skladatel nahrál na všechny nástroje sám. |
V hudebním fóru jsme ještě vyslechli díla Jiřího Temla, Jana Málka, Jana Slimáčka, O. F. Korteho a Karla Šimandla. Podrobněji bych se na závěr rád zmínil o Rapsodických variacích Jana Slimáčka. Skladba místy přináší prvky, které by mohly být považovány i za jakési anachronismy, ale autor je skládá k sobě jako jistý druh mozaiky a vývoj skladby tak nenese rysy zastydlého romantismu, či neoklasicismu, který tak často slýcháme. Slimáček konfrontuje diatonický svět se světem ostrých souzvuků až klastrů. Klavír pak působí jako tmelící element a spojuje různé světy, které exponuje orchestr.
Díky hudebnímu fóru s Jaroslavem Krčkem jsme tedy měli možnost nahlédnout do tvorby skladatelů, kteří se často inspirovali lidovou hudbou, či přímo byli spjati se soubory lidové a staré hudby. Některé kompozice, např. skladby O. F. Korteho, J. Málka či samotného Krčka, však pro mě postrádaly větší stylizaci folklórního myšlení a působily pouze jen jako úpravy lidových písní, které náročnější ucho těžko uspokojí.