Hudební fórum z Brna s Petrem Fialou. Český rozhlas 3 Vltava 44. týden
Zdeněk Bartošík 4.11.2008
Igor Stravinskij |
Hudební fórum z Brna (s podtitulem: Soudobá domácí i světová sborová tvorba) zahájil Petr Fiala výběrem z původní, vokálně-orchestrální verze zpívaného baletu Svatba skladatele Igora Stravinského. Může se zdát, že Stravinského nadčasovost (pochopitelně i dalších autorů) není podmínkou prezentovat jej v oblasti soudobé tvorby. Já osobně tento krok oceňuji, protože se domnívám, že je nutností poukazovat na důslednost, se kterou může skladatel dosáhnout určitého souladu mezi invencí a řemeslem. Z tohoto důvodu jsem očekával následující výběr skladeb a osobní pohled zkušeného sbormistra, který nás provede vokální, především pak sborovou tvorbou a představí skladby, které nemusí být např. běžně dostupné a mohou být další zkušeností pro posluchače. |
---|---|
Volbou ukázek pak autor pořadu prozrazuje mnohé o vlastním pohledu v roli interpreta, to považuji za neméně zajímavou zkušenost a pochopitelně jsem byl také zvědavý, čím se bude prezentovat sám, tedy jako skladatel. |
V pondělním vysílání nám byla představena (vedle již zmíněné Stravinského Svatby) kantáta dánského skladatele Paula von Klenaua (1883 - 1946) s názvem Píseň o lásce a smrti Kornetta Christopha Rilkeho (na báseň Rainera Maria Rilkeho). Toto dílo vybral Fiala z toho důvodu, že ji sám autor považoval za nejzdařilejší. Můj celkový dojem byl však často narušován místy, která snad i chtěla být hudbou spíše Gustava Mahlera.
Petr Fiala |
V následujících dvou dnech jsme mohli vyslechnout skladby Petra Fialy (nar. 1943). Nejdříve to byla dvě duchovní oratoria Pocta Janu Sarkandrovi (1995) a Křest Svaté Ludmily (1992), obě oratoria na text brněnské básnířky Zuzany Novákové-Renčové. Po vyslechnutí kantáty Paula von Klenaua a těchto dvou oratorií jsem si uvědomil, jak odlišná může být představa soudobosti. Soudobá hudba nese v mých očích známky přítomnosti. Chápu ji jako osobité projevy každého jedince, který je ovlivňován prostředím, v němž se ocitá. A myslím, že i v případě, kdy listuje dějinami, je jeho pohledem stále přítomnost. Čerpá tak z dostupných prostředků, popř. vyhledává své vlastní, s jejichž pomocí pak předkládá sám sebe. |
---|---|
Ve zmíněných dvou oratoriích se mi nepodařilo odhalit místa, která by svou charakteristikou vypověděla něco více o autorově osobnosti a působila spíše jako díla, která teprve zkoušejí a hledají snad i svou osobitější řeč. Myslím, že mnohému skladateli „postačuje“ některý z kompozičních principů, který chce využívat pouze jako „ochranný obal“, aniž by využil jeho podstatu. Možná, že tím však dochází k nevyrovnanosti stylu. A zřejmě ani dospět s jeho pomocí k hudbě, kterou jsem „někde slyšel“ a kterou chci mít za svou, nemůže být cestou vlastního projevu. V třetím oratoriu s názvem Píseň sestry Anežky a bratra Františka mi sice už začaly vystupovat určité rysy Fialovy hudby, ale až čtvrtou skladbou, kterou se autor představil, tedy skladbou Regina coeli pro soprán, smíšený sbor, orchestr a varhany jsem byl vážněji zaujat. Zajímavá instrumentace, střídání sólových partií s nejrůznějšími kombinacemi orchestru a sboru, proměnlivá prostorovost, charakterově pevné vrstvy řazeny místy až do polystratofonních ploch to vše v jednom logickém toku plynoucím bez pochybností ke svému cíli. Tato hudba je pro mě osobně nejzajímavější z těch, které nám Petr Fiala z vlastní tvorby představil. Škoda jen, že dílo nezaznělo celé. |
Sven David Sandström |
Hudební fórum bylo uzavřeno dvojicí autorů Dmitrij Šostakovič a Sven-David Sandström. Dmitrije Šostakoviče a jeho 13. symfonii zvanou „Babij jar“ nebude zapotřebí dlouze představovat a o odkazu Šostakovičovy hudby bych mohl psát to, co jsem v úvodu zmínil o hudbě Igora Stravinského. Autorem, z tohoto týdne asi jediným, u kterého bychom se mohli domnívat, že „patří“ bez dalších souvislostí do pořadu o soudobé hudbě, je pro mne švédský skladatel Sven-David Sandström (nar. 1942). Autor pořadu vybírá jeho Vánoční oratorium pro 2 sóla, sbor a orchestr, které zaznělo na jednom z koncertů Pražských premiér v roce 2007. Sandströmova hudba působí něhou, která je podpořena barevností v instrumentaci a harmonii. Z poslechu bez snahy o začlenění textu nebo dalších rozborů v ní vidím dvě tváře, které dávají skladbě nezvykle hluboký, mezilidský vztah. Oratorium působí místy snově, místy spadá do reality. Je to také příjemná kombinace hudebních stylů, které ji nerozdělují, ale naopak stmelují. |
---|
Závěrem několik slov o způsobu, kterým nás Petr Fiala provázel pořadem. Každou skladbu podložil dostatečným množstvím informací, vyslovil svůj názor, přitom však nechal na posluchači, aby rozhodnul sám. To vše ve mně vytvářelo milý dojem a příjemný poslech.