Memory of our HANDS-MINDS Michala Rataje
Jan Trojan 30.10.2008
Na tuzemském poli se elektroakustické či akusmatické skladby českých i zahraničních autorů vyskytují na koncertech poskromnu. Často navíc v podivných dramaturgiích a ozvučeních zvukařů “od bigbítu” zaznívají spíše jako nepovedený pokus. Příjemným překvapením byl koncert skladatele, producenta Českého rozhlasu a pedagoga pražské AMU Michala Rataje v klubu Roxy/NoD 8. října 2008.
Koncert - zvuková performance - byl provedený jako workshop, v kterém byl autor v pozici interpreta a zároveň uvaděče. Vzniklo tak téměř domácí prostředí podpořené tím, že se posluchač mohl usadit na kteroukoli ze židlí umístěných v prostoru a vidět přímo do skladatelovy kuchyně, která se nacházela uprostřed sálu. Po zhasnutí sálového osvětlení se pod kuželovou lampou zjevil autor, který gesty či artikulacemi těla u laptopu a obslužných strojů navodil posluchači dojem, že sleduje čaroděje. Kouzelníkovým partnerem byla flétnistka Lenka Kozderková.
Michal Rataj |
Performance trvala cca 45 minut. Během této doby stačil Michal ukázat opak všem, kteří smýšlí, není-li tato hudba předurčena pouze poslechu se sluchátky na uších či v teple domácího obýváku. Pestrý program sestavený z akusmatických skladeb a live-electronic performancí dal navíc nahlédnout dobře provedené dramaturgii. Kromě přehrávání akusmatické hudby a provádění performancí za pomoci elektronické tužky a tabletu jsme se mohli dočkat i skromné alla bluesové improvizaci na elektroakustickou kytaru nebo hraní na kalimbu. |
---|---|
Dalším z poutavých prvků byla deska osazená kontaktním mikrofonem, která sloužila k zachycení pohybu psaní rukou (ve skladbě Machine-Hand-Mine-Memory). Vše bylo v prokomponované a zároveň improvizované formě zpracováváno live electronic do kvadrofonního poslechu. |
A čeho jsme se mohli dočkat? V programu zazněla akusmatická skladba Dreaming Life (2004), inspirovaná dechem dvouleté autorovy dcery Anežky. Dále Writing-Machine (live sound performance, 2008), jež byla českou premiérou. Silence Talking pro flétnu a live electronic (2007), Machine-Hand-Mind-Memory (akusmatická skladba, 2008) a (Zatím) bez názvu - improvizovaná zvuková performance pro flétnu a live electronic.
Pět, dalo by se říci “počítačových” hudeb zaplnilo necelý hodinový program a nás asi třicet posluchačů si položilo otázku, proč nebyl delší.
Nemíním psát na skladby kritiku ani recenzi, koneckonců mám čím dál větší pocit, že se těmto tradičním formám stále více pisatelů vyhýbá. Převzatou větou: “koncert se mi líbil” končím s touto krátkou glosou a přeposílám adresu na autorovy webové stránky, kde jsou některé ze skladeb k poslechu: www.michalrataj.com.
A malá pozvánka - Přijďte příště!