Hudební fórum s Ludmilou Vrkočovou. Český rozhlas 3 Vltava, 37. týden
Radim Bednařík 16.9.2008
Ve druhém zářijovém týdnu věnovala autorka Hudebního fóra Ludmila Vrkočová pořady pedagogům Katedry skladby brněnské JAMU.
Alois Piňos |
Alois Piňos (1925-2008) spolu se svými kolegy a přáteli (Josef Berg, Miloslav Ištvan, Jan Novák a Zdeněk Pololáník) vytvořil tzv. „Skupinu A“, která až do svého faktického zákazu plnila funkci propagátora Nové hudby a přinášela do Brna nejnovější kompoziční trendy z Evropy. Alois Piňos, patřící do skupiny skladatelů s výraznou převahou racionality v kompozičním procesu, byl zřejmě proto také velkým propagátorem a plodným autorem elektroakustické a multimediální tvorby. V Hudebním fóru jsme vyslechli Serenádu pro Brno Brass Band, těleso řízené dirigentem a skladatelem Evženem Zámečníkem. Tato trochu netypická kompozice, formově vystavěná jako velká třídílná forma s návratem, uvádějící krajní díly v neoklasicistním vyznění (snad by se daly nazvat jako intrády) a klidnou, až elegickou střední část strohé melodiky i výrazu. |
---|---|
Naopak jako zcela „piňosovskou“ pustila autorka pořadu skladbu pro bicí nástroje Music of the hope (v provedení souboru Dama-Dama). Bicí nástroje od začátku představují motorickou složku k níž se přidává elektronická stopa a občasné výkřiky hráčů – hudba působí až jakousi mystikou starověkých obřadů. Skladba mne přivedla téměř k meditačnímu způsobu vnímání hudebního času a do reality jsem se vrátil teprve při návratu plochy bicích nástrojů, tentokrát metalofonů. Zdá se mi, že „živá“ složka vyznívá lépe. Snad je to dáno i tónovým výběrem některých elektroakustických partií, který působil poněkud „pionýrsky a vyčerpaně“. Naopak závěr skladby přinesl osvěžující, mně blízký typ hudby a probudil zpět již trochu ochablou koncentraci. Poslední ukázkou byla skladba Thanks of every day pro saxofonové kvarteto z letošního roku. Standardní kompozice s vytříbeným hudebním, dosti libozvučným materiálem a poměrně zajímavou melodikou mě přesto příliš nezaujala. |
Dalším představeným skladatelem byl Ctirad Kohoutek (*1929). Vybraná kompozice Winter silences pro Brno Brass Band, stejně jako Piňosova Serenáda a Thanks of every day překvapuje až na výjimky (např. ve střední živé a rytmicky složité části – která navíc působí trochu násilně) převahou střídmého hudebního materiálu. I zde napětí ve skladbě vyvolávají hlavně nemelodické bicí nástroje. |
Ctirad Kohoutek |
---|
Ukázka ze sborového díla Zahrádka představila dalšího pedagoga kompozice Zdeňka Zouhara (*1927). Skladatel velmi tradičního založení svou hudbou zcela prozrazuje zásadní vliv a obdiv k dílu Bohuslavu Martinů. Ukázka z opery Proměna byla vzhledem k její fragmentárnosti nedostačující a moc jsem nepochopil o co jde. Zato Variace na téma Bohuslava Martinů z roku 1979 zazněly celé a spíše bych skladbu přisoudil právě Bohuslavu Martinů – ovšem bez jeho tvůrčí progrese. Chce se mi říci: „Hezká hudba, snad ale ani není možné, že byla napsána až v roce mého narození.“ |
|
---|---|
Do zcela jiného hudebního světa nás svou tvorbou přenesl jiný pedagog téže katedry skladby. Byl jím Miloslav Ištvan (1928-1990), u nějž jsme si 2. září připomněli 80. výročí jeho narození – žel v médiích spíše nepřipomněli! Ne zcela jsem pochopil, proč autorka Hudebního fóra věnovala společný pořad ve dvou dnech tak rozdílným tvůrčím individualitám. Miloslav Ištvan, člen „Skupiny A“ se vědomě přihlásil k proudu autorů využívajících podnětů Nové hudby, ale také folklorismu, díla Bély Bartóka a Leoše Janáčka, mimoevropské, zejména africké etnické hudby, rocku, blues a také renesančních postupů. |
Miloslav Ištvan |
Bylo proto nabíledni nějaké spojení či propojení všech těchto impulsů. Ištvan se k tomu dopracoval vlastní skladebnou metodou, kterou teoreticky zformuloval ve spise Metoda montáže izolovaných prvků v hudbě. Záměrem je pomocí metody montáže a podle vlastních uměleckých kritérií vytvářet přirozený a homogenní celek, přitom z velmi rozdílného hudebního materiálu. To se ostatně Ludmile Vrkočové podařilo představit skladbami Shakespearovské variace (v podání Filharmonie B. Martinů), Canzona pro altovou flétnu, angl. roh, cello a klavír a Mikrosvěty mého města pro hoboj, klarinet a dvě violy (výborné provedení Ensemble MONDSCHEIN). Každá skladba používá osobitý hudební materiál – složité seriální poly-kinetické struktury nebo naopak prosté, nezřídka tonální, či diatonicky zabarvené mody. V případě Canzony téměř většinou konsonantní, a přesto mě napadá: „Krásná hudba, příjemně znějící, která mě ovšem neudivuje rokem svého vzniku.“ Obdivuhodnou byla i vysoká míra závažnosti všech uvedených Ištvanových skladeb. Společný pořad dvou rozdílných autorů Ludmila Vrkočová zakončila dílem Musica giocosa (1980) Zdeňka Zouhara, zřejmě něco mezi post-neoklasicismem a neoromantismem. Použité termíny vůbec nepovažuji za důležité a o skladbě platí to, co jsem již napsal k těm předchozím. Jmenovatelem obou skladatelů je tak paradoxně jen jméno Bohuslava Martinů – pro Zouhara jako zásadní vliv tvorby, pro Ištvana uvedení díla orchestrem nesoucí mistrovo jméno. |
Skladby stále činných pedagogů Arnošta Parsche (*1936) a Ivo Medka (*1956), které do svého cyklu Ludmila Vrkočová zařadila, patří k dobrým a standardním výkonům. U Arnošta Parsche převládá intuitivní stránka kompozice - občas se mi zdálo, že s vlivem na formu. Například u skladby Tichá krajina jsem byl trochu dezorientován a musel jsem si souvislosti hodně domýšlet, zatímco Ivo Medek svou (snad přílišnou) racionalitou, způsobil pravý opak. Forma držela trochu monotónní hudební obsah. |
Arnošt Parsch |
---|
Ivo Medek |
Mimořádně dobře však hodnotím Parschovo komorní dílo Úbočí hory Monten Sait pro velmi netradiční využití tradičního materiálu s převahou houslového partu a tom-tomů, v něčem lehce připomínající Stravinského Příběh vojáka, ovšem velmi osobitě a naprosto autonomně. Kompozice vyznívá jako syntéza obou hlavních skladatelových stylových orientací; vliv prvků Nové hudby a použití folklórního materiálu. |
---|