Absolventský skladatelský koncert Pražské konzervatoře 9. června 2008
Hanuš Bartoň 26.6.2008
V pondělí 9. června na absolventském koncertě skladatelského oddělení Pražské konzervatoře zazněly v Sukově síni Rudolfina skladby nastupující skladatelské generace.
Jan Rossa hraje své Čtyři kusy pro klavír |
První skladbou večera byly Čtyři kusy pro klavír Jana Rossy v autorově interpretaci. Nejsilnějším momentem cyklu byla dobře znějící virtuózní klavírní sazba a Rossa také podal dílo s interpretačním nadhledem. Stylově se autor vymezuje jako pokračovatel tradice virtuózní klavírní literatury konce 19. a začátku 20. století. Zřetelné jsou zejména vlivy ruské kompoziční školy. Skladba na některých místech přináší výrazné melodické a harmonické nápady, které tam, kde zaznějí ve spojení se zajímavým stylizačně nástrojovým momentem, vytvářejí nejlepší úseky cyklu. |
---|---|
Autorova interpretační zdatnost však také přináší určitá úskalí projevující se zejména nadužíváním až příliš dobře známých efektních technických prvků, které se v konečném vyznění projevují negativně – určitou formální vágností. Sporný je pro mě také souzvukový svět, který kolísá mezi jasně zakotvenou tonalitou a podivně znějícími akordy, které sice tonalitu neopouštějí, ale zavádějí do jinak srozumitelného harmonického plánu nedostatečně zdůvodněné disonantní prvky.
|
Tomáš Hanousek a Eva Matošková hrají Viditelnou temnotu Terezie Švarcové |
Viditelná temnota – Sonáta o dvou větách pro violu a klavír Terezie Švarcové inspirovaná novelou Williama Styrona obsahuje řadu silně cítěných melodických myšlenek, což mě na skladbě zaujalo především. Za výrazností primárních nápadů zatím poněkud zaostává schopnost jejich rozvíjení. Hudba občas působí, co se týče rytmu a metrického uspořádání, až příliš symetricky, hudba v takových místech „ztrácí tah“. Harmonické myšlení, podobně jako v předchozí skladbě, působí poněkud málo výrazně, je tu zřetelná snaha obohatit v základu tonální myšlení o méně obvyklé souzvuky. To však nevychází vždy přesvědčivě. Dobře znějící viola neměla zcela rovnocenného partnera v klavíru, jehož zvuk byl často poněkud hutný. Na rozdíl od silné melodické invence je smysl pro barvu jako formotvornou funkci v této skladbě poněkud méně výrazný. |
---|
Následující píseň stejné autorky Diese Rose von heimlichen Kussen schwer pro soprán, dvoje housle a klavír na text Christiana Morgensterna na mě z celého koncertu působila nejdotaženěji a tím i výrazově nejsevřeněji. Autorka se zde přiznala ke svému (jak předpokládám) kladnému vztahu k pozdně romantickému hudebnímu světu. Hudba, která se stylově v souhlase s dobou vzniku textu opírá o postwagnerovskou chromatiku, se sice na první poslech nesnaží zaujmout vybočeními ze zvoleného stylového východiska. Odchylky však přece existují, jsou přitom decentní a logikou vedení hlasů dobře zdůvodněné. Možná právě proto působí píseň autenticky a nakonec v kontextu programu i neotřele. |
Terezie Švarcová |
---|
Provedení Pěti písní na lidové texty |
Další skladba večera – písňový cyklus Terezie Švarcové Pět písní na lidové texty pro smyčcové kvarteto, soprán, mezzosoprán a klavír mě podobně jako její violová sonáta sice zaujal bezprostředností melodické invence, ale podobné kritické výhrady mám i k němu. Mému vkusu nevyhovuje kolísání mezi funkční tonální harmonií a pro mě těžko srozumitelnými pasážemi preferujícími disonantní souzvuky. Taková kombinace dvou světů by zřejmě působila přesvědčivěji, kdyby byly oba, nikoliv jen ten tonální, jasně a nekompromisně vysloveny. Uvítal bych také poněkud na rytmu textu méně závislou výstavbu melodických frází.
|
---|
Po přestávce koncert pokračoval skladbou Jana Fily Vigilie - píseň pro mezzosoprán, violoncello a klavír na text básně Antonína Brouska. Skladba mě z celého večera zaujala zejména nejrozvinutějším smyslem pro vyprofilování různých způsobů zacházení s hlasem i nástroji, schopností pojímat zvukovou barvu jako ostatním složkám rovnocenný parametr. Zajímavé bylo i pojetí lidského hlasu, které bylo v základu recitativní, ale v průběhu hlas vytvářel při spíše volnější vazbě na rytmus textu zajímavé a působivé, nepravidelně stavěné fráze. |
Dana Dubová zpívá za doprovodu Josefa Pražáka a Kateřiny Košťálové Vigilii Jana Fily |
---|---|
Hlas se většinou pojil s violoncellovým partem, s nímž vytvářel často jakýsi duet, klavír pak působil jako jejich partner. Tam, kde se klavírní part stal více doprovodným prvkem než partnerem, pro mě intenzita výrazu poněkud klesla. Autor použil některé tzv. netradiční způsoby hry na violoncello. Nejsem si jist, šlo-li o hru za kobylkou nebo o neobvykle znějící umělé flažolety mimo půltónovou soustavu, seděl jsem v poslední řadě. Tento efekt se výrazně uplatnil v působivém závěru písně. Napadlo mě, jestli není škoda tento nosný prvek použít jen k dotvoření atmosféry. Typ hudebního myšlení a dosažená míra vzájemného propojení složek hudebního jazyka včetně barvy by eventuálně umožňovaly důslednější práci s takto výraznou myšlenkou. Nejméně vyhraněně na mě působil harmonický plán. Výběr souzvuků a jejich vazby mi nebyly vždy jasné. Skladbu jako celek považuji za zdařilou a působivou. |
Provedení Maryšky |
Posledním číslem programu byla Maryška, rozhlasová hra marinovaná v hudbě pro zpěvačku, herečku, herce a neúčastný hlas a malý ansámbl Lenky Faltýnkové. Zajímavý hudebně dramatický koncept se autorce podařilo realizovat vcelku dobře. Hudební složka se vyznačuje opět, jako v případě většiny předchozích kompozic večera, výraznou melodickou složkou, dobře stavěnými gradačními plochami a zvládnutou instrumentací, posuzujeme-li ji odděleně od složky textové. |
---|---|
Zřejmým nedostatkem provedení byla však technická realizace. Hlasy tam, kde šlo o mluvené slovo, byly silně kryty hudebním proudem, takže utrpěla srozumitelnost a možnost orientace v ději. Za úvahu by stála redukce instrumentace, zvukově jemnější řešení by nebylo na škodu dramatickému účinku. |
Ze stejného důvodu mi zřejmě nebyl jasný dramaturgický záměr citace lidové koledy. Doporučoval bych u kompozice tohoto typu přiložit k programu koncertu text skladby. Dílo by zřejmě skutečně vyšlo, jak odpovídá i názvu, ještě přesvědčivěji v rozhlasové verzi, kde by bylo lépe možno korigovat dynamické poměry. Poměr hudby a slova je ve většině trvání díla poměrně nespojitý, jakoby paralelně probíhaly dva různé plány, což místy působí zajímavě, ale tento princip převažoval až příliš. Nejlepší pasáže díla byly podle mého názoru ty, kde se nejen zpívané úseky, ale také mluvené slovo podařilo začlenit do hudební složky jako její součást. |
---|
Pěkně navštívený koncert byl interpretačně dobře připraven a prokázal, že každý z mladých autorů již ušel značný kus cesty směrem k plnému projevení možností svého talentu. To se týká zejména schopnosti melodické invence, smyslu pro formu a tektoniku. Pro budoucnost se mi pro většinu mladých autorů jeví důležité věnovat pozornost otázce barvy zvuku ve vztahu k individuálně preferovanému a také uvědoměle propracovanému souzvukovému světu. |
Foto: Jan Fila