Tomáš Svoboda – Koncert pro dvoje housle a smyčcový orchestr
Lukáš Sommer 3.6.2008
Uvedení Koncertu pro dvoje housle a smyčcový orchestr českého skladatele Tomáše Svobody, žijícího ve Spojených státech, bylo dalším lákadlem dopoledního koncertu 5. dubna přehlídky Pražské premiéry 2008. Skladatel předznamenal, že styl díla zřetelně vybočuje z jeho dosavadní tvorby, inspirační zdroj nastínil ve svém komentáři. „I když dnes již barokně nekomponuji, přistoupil jsem k projektu jakožto k odvážnému pokusu přiblížit se k Bachově hudbě a jeho polyfonii“. Jinak je tomu u skladby Tomáše Svobody. Byť totiž autor avizuje příklon k Bachově kontrapunktu, s Bachem hudba nemá společného zhola nic. Úvodní Toccata jasně předznamenává, že materiálem díla není tonálně funkční plán, ale diatonická – a často statická – modalita. Na úvod téma zaznívá v unisonu, výchozí tónina d-moll je v hudebním předivu maximálně okleštěna na prosté harmonické funkce. Tomu odpovídá zhuštěná kontrapunktická akce sólistů a tělesa. A byť je arzenál polyfonie bohatě vybaven imitacemi, augmentacemi, těsnami a prolínáním hlavy tématu do všech hlasů – hudba jako by ležela na jednom neměnném harmonickém komplexu cele v duchu Reichova minimal-music. Kombinace věru nevzhledná, neboť výsledek je nevyhraněné kolísání dvou nesourodých světů, jež si navzájem kradou na autentičnosti. Dobře nepůsobí ani unisonová vyústění polyfonie - pomiňme, že až nápadně připomínají keltské národní tance. Expozice má všechny zmíněné „atributy“, provedení se tak stává v úzkých výrazových mantinelech díla dobře rozpoznatelným momentem - diatonika se zabarví do dominantní funkce s přilehlými umělými citlivými tóny. Komplex opět trvá, je maximálně gradován a teprve zde je zřejmé, že harmonicky prostý plán je záměrem autora. Zdali funkční, je otázkou, ale určitě vědomý. Rozdíl mezi prvním a druhým tématem se v diatonickém nálevu bohužel zcela ztrácí a tak autorův požadavek na sledování pohybu obou témat jde tak trochu mimo posluchačovu realitu, která se opírá hlavně o harmonický (ne)vývoj věty. |
---|
Passacaglia se zdá nejzdařilejší částí skladby, neboť k odměřenému materiálu přidává i zdařilou architekturu. Jemně nadnášející se ostinátní bas v pomalém, tří čtvrťovém metru je podpěrou zpěvných kontrapunktů sólových partů. K nim se velmi koncentrovaně připojuje celý smyčcový orchestr, jež podporuje spíše kolující harmonii basové periody. |
|
---|---|
Závěrečná Fuga sice má všechny vnější vlastnosti, jež barokní fuze náleží, ale ‚étos‘ bachovské fugy postrádá. Opět za to může koláž keltské lidové melodiky, plochého modálního materiálu a unisonové nálože, svědčící o prapodivném vkusu autora. Vynalézavý harmonický plán a strhující Bachovský konstruktivismus bychom hledali marně, nekonečná recyklace tercií, kvart, kvint a oktáv ucho počíná nebavit. Není zřejmě radno brát Bachovu hudbu do úst příliš lehce. I velmi zdatná polyfonní faktura ještě nezaručuje, že se autorovi podaří dosáhnout zvláštní esence Bachovy hudby a ukazuje se, že pouhá barokizující imitace je jejím pravým opakem. Cokoli ihned zbaběle ústící do pohodlné konsonance je zkrátka na hony vzdálené celým blokům kakofonie geniálního strukturalisty. Bachovo harmonické myšlení dovolovalo jeho řemeslu mnohé a dnes si krátkodechou harmonií zbídačené uši asi jen těžko mohou dovolit - se vším respektem k danému stylu - kousky lipského kantora. U něj jsem v jedné chorální předehře narazil na dvě paralelní septimy na těžkých dobách a koketní rozvedení - do kvarty! A kdyby náhodou došlo k nedorozumění, šlo o dvojhlas... |