Jan Rybář - Paleta barev
Lukáš Sommer 12.5.2008
Koncert ansámblu Konvergence 3. dubna na přehlídce Pražské premiéry 2008 byl opětovně skvělým zážitkem. V převážně konfrontačních dramaturgiích festivalu jsme byli svědky kontinuální gradace hudebního pásma, která tkvěla v postupné komplexnosti hudebních struktur a hustotě jejich zpracování. První skladba rostla z determinovaného, pozvolna nabývajícího tónového prostoru, s jehož sumarizací si dávala načas, druhá tentýž tónový mikrokosmos zadržovala v čase - lákajíc do útrob těch nejelementárnějších zvukových událostí - a na lineární poetiku obou navazoval Tristan Murail, který ji ‚dopověděl‘ přeci jen pestřejšími, méně polopatickými prostředky. Skladba Édith Canat de Chizy se naopak zdála být jakýmsi skloňováním a různorodým nazíráním na již ‚hotový‘ materiál. Paleta barev pro komorní ansámbl Jana Rybáře, do jejíhož jazyka je (narozdíl od všech skladeb toho večera) posluchač nemilosrdně vhozen, tak nemohla zaznít jinde, než na závěr koncertu. |
|
---|---|
Úvodní plocha je překřikující se masou sestupných modů, kontrolovaně opadajících. Výchozí souzvuk as-b-c-des-d-es-e-fis-g se stále jasněji tříbí a zprvu těsné shluky intervalů řídnou v rozšiřující se faktuře díla. Následná meditativní plocha sleduje barevný vztah mezi vícezvuky dechových nástrojů a mixturami smyčců, jejichž flažoletová harmonie je extraktem z obou multifonik. Měnlivý dialog pásem je oproti meditativnímu charakteru hudby nepochopitelně gradován, což z hudby rázem dělá pouhou mezivětu do hudby nové, k její škodě. Třetí díl skladby byl patrně největším překvapením - tepající, koketně měnlivá ostinata v krajním pianissimu se stávají podkladem k demonstrativně ztřeštěným kreacím dechů, kteréžto počínání si nejeden posluchač ‚doprovodil‘ podupáváním. Následující impresivní melodie je postupně obalována doslovnými sekundovými transpozicemi na pozadí mixtur multifonik a smyčcových flažoletů. Prokreslená artikulace obou pásem je přeci jen hudebně nosnější než gradační vrchol oddílu, který až příliš zhusta kombinuje harmonické komplexy na úkor vertikály. Byť je Rybářova práce s rytmem vynalézavá, často ‚hřeší‘ na efektní kombinace typu 4/4 – 3/8 – 4/4 – 3/16 atd., jimž však chybí i jiné než jen pohybové zdůvodnění. Za nejvynalézavější lze považovat předposlední oddíl skladby, jehož vyústění cele v duchu spektro-tonality možná předznamenává novou výrazovou rovinu autora. A snad právě toto vyústění rámuje celek nejpřesvědčivěji, má svou vnitřní logiku – polyrytmické komplexy úvodu náhle dostanou svůj zrcadlový novotvar a člověk má pocit, že autor mu dává barvu téměř ‚ochutnat‘. Závěrečná hravá plocha i přes svou rytmickou nápaditost působí přeci jen jako cizorodý přílepek. Punktuální tik spolu s perkusivní fakturou ansámblu tvoří organicky se scházející a zase vzdalující se ostináta, pro něž marně hledat v předchozím vývoji zdůvodnění. Hravě ‚uhozená‘ tečka pro přemýšlivou partituru? |