Andreas Pflüger – Doppelkoncert für Bandoneon, Cembalo und Kammerorchester
Lukáš Sommer 7.5.2008
Dopolední matiné 30. 4. 2008 skýtalo hned několik světových premiér. Jedinou zahraniční novinkou byl Doppelkoncert für Bandoneon, Cembalo und Kammerorchester Švýcara Andrease Pflügera, k níž dal popud dirigent Facund Agudin. Inspirací se autorovi stala zajímavá nástrojová kombinace bandoneon + cembalo. První nástroj evokuje hudbu latinsko-americké provenience, druhý inspiruje k neobarokním prvkům, a právě oscilování mezi oběma světy mělo být základní ideou díla. Již samo provedení však ukázalo výrazové limity obou instrumentů, které nejsou vzájemně kompaktní ani zvukově, ani dynamicky. Cembalo bylo navíc ozvučeno značně necitlivě, pročež nebylo slyšet bandoneonu, který je sám o sobě dynamicky zdatnější. A tak studiově ošetřená nahrávka, kde se oba nástroje zvukově doplňují, značně zkresluje posluchačský dojem z premiéry. Nebývá zvykem, aby se analýza zaobírala stylovým východiskem autora, ale kompozice sama ani jinou možnost nedává.
|
||
---|---|---|
Hudba jasně kotví v neo-romantismu druhé poloviny 20. století, což by byla sama o sobě příliš hrubá charakteristika - jakékoli ‚neo‘ má jistě mnoho východisek. Nuže jazyk Andrease Pflügera se nejvíce kloní k onomu Regerovskému polyfonismu, z něhož vychází i striktní monotematismus díla. Skladatel tak v jistém směru rezignoval na méně strukturovanou hudební myšlenku, než jakou je téma - motiv, čímž značně zředil výrazový svět své hudby. Tomu odpovídá převážně zhuštěný tok polyfonní sazby, její neustálé imitační zpracovávání cele v duchu varhanní etikety, absence hudební myšlenky v latentním tvaru. Skladateli tedy nezbývá než navodit pocit uvolnění umělou evokací quasi-pastorálních motivů - dočasným ‚odšpiněním‘ jinak tlusté faktury díla. Souzvuková necitlivost je bohužel dalším kazem partitury, v níž nechybí takové perly jako atonálně kráčející bas zdvojený ve violoncellech, fagotech a basklarinatu. Sice zjišťujeme, že je augmentací druhého tématu, nad nímž se produkuje téma v račím obratu a jeho hlava koketně přitakává v triolovém zpracování – ale přesto se nám ani po tomto zjištění nedělá dobře. Jako většina polyfoniků 20. století i Pflüger do hudebního přediva implantoval volnou atonalitu, pocit centra omezil na tónovou, nikoli harmonickou soustavu a vydává tuto skutečnost za ovlivnění Musica nova (jejíž étos je v něčem úplně jiné, než v tónovém materiálu). A tak neslyšíme z hudby ani Musica nova, ani tradici v její životadárnosti, jen nevyhraněné kolísání mezi imitací obojího. I proto je nutné v zájmu objektivity hranici zvukového průzkumnictví nepřekračovat – byť ji jako posluchač mohu stokrát požadovat. Vedlo by to jedině k totálnímu odmítnutí skladby, čímž by ostatně nemohla vzniknout ani tato recenze. |