Luboš Sluka - Sinfonietta per archi
Lukáš Sommer 23.4.2008
Sinfonietta per archi je zatím poslední závažnou orchestrální prací českého skladatele Luboše Sluky z roku 2007 poprvé uvedenou 30. 3. 2008.
Tak jako v předchozím díle autora, je i zde ideovým základem
síla absolutní hudby samé. Sluka tuto svou představu definuje jako
Musica Humana – tedy Lidská Hudba, chceme-li Hudba Člověka. Prvotní
idee odpovídá přemýšlivý charakter Sinfonietty, příklon
k jednoduchým výrazovým prostředkům, tendence k postupnému
oproštění se až na úroveň té nejlatentnější hudební formy – písně.
Osobitý mélos krajních vět lze dokonce považovat za typicky český,
přestože nás prvoplánově neodkazuje k řeči českých klasiků.
Jistěže lze v hudbě spolehlivě vysledovat zřetelné názvuky
Janáčkovy a Novákovy poetiky, není ale předmětem jakékoli reflexe
autorovu inspiraci zpochybňovat. Ostatně stylově se skladba jasně
vyprofiluje hned několika úvodními takty, ukotvení v řeči velkých
neo-romantiků 20. století je zřejmé. Největším kladem Sinfonietty je
však postupné prohlubování a „polidštění“ onoho stylového paradigmatu –
tedy markantní rozdíl oproti prvoplánovému vyhranění se, které evokuje
(víc než co jiného) nápodobu. |
|
Luboš Sluka |
Skladba je přehledně členěna do čtyř charakterově odlišných vět s tempovým označením Largo, Allegro agitato, Moderato, Allegro con emozione.
Forma je přehledná, nekomplikovaná, na první pohled čitelná. Autor
často pracuje na půdorysu tří a čtyřdílné formy, jednotlivé bloky se
nepřekrývají, jsou řazeny za sebou v přehledném rondovém schematu. |
Jím
by mohla být osobitá poetika giocosních vět Dmitrije Šostakoviče. K
motivku postaveném na (tónorod „Leningradsky“ měnícím) výchozím C-dur
se volně přivěsí jeho imitace, která obohatí bi-tonální charakter věty.
Několik dalších modulací téhož vygraduje do rytmického unisona, kde se
téma zhustí do septakordového shluku a espressivní „sčasovka“ ve
vysokém rejstříku uzavře úvodní díl věty. Druhá část je v několika
blocích gradující, lyrická píseň. Tonální zabarvení je občas modálně
zvrásněno, čímž se utvrdí espressivně – rubátový charakter věty. |
Čtvrtá věta se navrací do výchozí chromatické materie.
Úvodní díl tvoří taneční téma s ostinátním pulzujícím doprovodem
v pěti-čtvrťovém taktu. Vedlejší hudba má naopak výrazně evoluční
charakter. Dialog témat je ve zkrácené verzi opakován a prolnutí obou
principů (tématu i harmonického pohybu) se dočkáme v taktu 114,
kdy je souzvuková nehybnost úvodní plochy narušena a vše spěje
k závěrečné katarzi. Nenásilně, takřka samozřejmě se autor vrátí
k stěžejní myšlence Sinfonietty – lyrické ploše třetí věty. Ta
vytvoří formální zarámování cyklu a po konfliktním dialogu přinese
kýžené spočinutí. |
|
---|---|
Přestože nesdílím autorovo estetické cítění, chápu Sinfoniettu jako ryze osobní vyznání. Za diskutabilní považuji některá taneční témata druhé a čtvrté věty, která až příliš kotví v Šostakovičově melodice. Její osobitost pokládám za tak vyhraněnou, že přiblížení se k ní znamená pro skladatele balancování na tenké hranici mezi estetickým východiskem a stylovou studií. Sinfonietta se kloní spíše k tomu druhému. Na tanečních motivech ale naštěstí její „poselství“ nestojí a tak mohu přejít k tomu, co na skladbě považuji za cenné a živoucí. Tím je jakási - analyticky neobhajitelná - vazba mezi výchozím Honeggerovským materiálem a názvukem písně ve třetí větě. Do polyfonního jazyka Sinfonietty právě ona vstoupí tím nejúčinnějším způsobem a pozvedne její imaginativní hodnotu. Ten dojem bych snad přirovnal k momentu, kdy se básník v rámci komplikovanější struktury „zastaví“ a okouzlen barvou verše, promění jej - tak, jako Oldřich Mikulášek – v zaříkávadlo; jen sama krev až ztuhne s námi pro radost oné holobrvé, co mlčením a strachem vládne, úzkostí, hrůzou, děsem, tmami. A bude ticho nad vodami. A bude ticho pod horami. Polehne ticho dolinami. Zalkne se ticho bažinami... Takové sestoupení k nejprostším motivům, které jakási zvláštní síla mění v milosrdenství, je výrazem nejen tvůrčí zralosti. Zde totiž promlouvá suchý a uměřený (navíc ryze mužský) sentiment. |