Pražské premiéry 2008 3. 4. - Hlavní program
Marie Holáňová 14.4.2008
V pořadí šestý filharmonický koncert Pražských premiér obohatil posluchače o jednu světovou a tři české premiéry. Každá přinesla úplně jiný hudební směr, všechny s vkusem a neochvějným řemeslem. Jeden nejmenovaný profesor a skladatel Hudební akademie v Praze se nechal slyšet, že skladby tohoto večera vytvořily výjimečnou konstelaci, protože vyobrazily obecně čtyři stylové možnosti, jakými lze současně tvořit. Filharmonie Brno v čele s dirigentem Ronaldem Zollmanem vytvořila dojem, že prosazuje všechny čtyři kompozice s vírou v jejich umělecký přínos. Mé hodnocení se tedy opírá o pevné pilíře dosažených kvalit orchestru a částečná interpretační nedotaženost, kterou zmiňuji u závěrečné skladby, je jen věcí určité přemíry perfekcionalizmu.
Ronald Zollman
a Filharmonie Brno
Koncert zahájilo svěží dílo Faun a Apollo (2007) ve světové premiéře českého skladatele Ilji Hurníka (1922). Hudba o třech kontrastních větách v osvědčeném pořadí rychle – pomalu – rychle, ač třetí prochází v náladě a tempu dramatičtějšími proměnami, je psána v konzervativnějším duchu rozšířené tonality. Vstupní věta Capriccioso se pohybuje na poli neoklasicismu. Střídání instrumentálních sekcí (smyčce, dřeva, žestě) a jejich vzájemně se doplňující tématická náplň vytváří mozaiku s přídechem až concerta grossa. Nahuštěné harmonické modulace, jenž ke konci frází vždy neusledovatelně vplynou do překvapivé tóniky, připomínají vzdáleně hudební jazyk Bohuslava Martinů. Tyto náznaky ovšem nezpůsobují ztrátu na originalitě. Následující věta, zvaná Spirituoso nachází zázemí zejména v harmonii a v jejím motivickém zpracování. Zadumaná nálada v temných barvách instrumentace možná obrazně odráží Apollovu vznešenost, kterou zmínil autor v programu. Se zmínkou o významu názvu skladby podotýkám, že má svou první verzi v sextetu pro žestě a varhany. To některá místa jakoby až vylučovala, neboť působí jako výsledek konkrétní barevné představy a zdaleka ne následně zinstrumentovaného nápadu. |
|
---|---|
Ve třetí větě citace z předchozích vět (nejznatelnější z věty druhé) kompozici cyklicky sceluje. Ač je nadepsána jako Scherzando, po odlehčeném úvodu postupně mohutní do závažnější polohy, aby pak celé dílo vyústilo v graciózní vrchol. Provedení proběhlo s citem pro daný styl. Kromě nejistého začátku, mírného zrychlování a netrpělivého dotahování frází ve druhé větě, se mohl autor těšit ze svědomitého a vstřícného přístupu orchestru, dosaženého zvláště pak ve velmi dobře zahrané finální větě. |
Následující dílo Nachtfrühling (2007) představil belgický skladatel Benoit Mernier (1964). Hudba vlastně přejímá úseky z autorovy opery Frühlings Erwachen, ne ve smyslu suity, spíše jako inspirace konkrétního kompozičního materiálu. Příběh, který se na operu vztahuje, zde zůstává ve formě programní symfonické básně. Celá skladba je utkána z jednotného stylového jazyka. Vesměs se jedná o tonální centra řazená za sebou - může jím být pouhý souzvuk - která obepíná a destabilizuje chromatický pohyb. Poetická, snová část čerpá hlavně z barvy smyčcových nástrojů. Tu následuje po krátkém úvodu rytmičtější scherzo s řídkou až sólistickou instrumentací, které svou extrovertní povahou předchozí meditaci naruší, či řečeno s trochou personifikace, vyvede z míry. Ponořená nálada se ale stále vrací. Průběžné znění především smyčcových nástrojů ve vysokých polohách přináší éteričnost, kterou autor podporuje mihotavým závěsem tremoll nebo jiným rychlým intervalově těsným pohybem. Ten se postupně násobí a napíná k zaoblenému, nijak příkrému vrcholu, z nějž k závěru klesne do nízké polohy a poklidného, opět introvertního stavu. Skladba se i díky svědomitému nastudování poslouchala velmi dobře. Z mé zkušenosti se její jemné nuance ještě lépe pochytily se zavřenýma očima. |
---|
Nejmladší autor večera, Ital Matteo Franceschini (1979) tak trochu svou skladbou La casa dell´ eremita (2005) postrčil posluchače směrem k soudobějším praktikám. A to nejen ve smyslu kompozičním, ale též míněno v obecnější rovině postmoderního uvažování. Tato hudba má samozřejmě sama o sobě vypovídající hodnotu, ale nahlédneme-li do autorského slova v programu, začne na nás z nejedné věty vyskakovat jeho nejčastější slovo v mnoha variantách: „imaginace“. Obsah komentáře je pak skoro stejně tak imaginativní a neuchopitelný. Autor je ale přes svůj věk opravdovým mágem, s hudbou čaruje. Za velkolepého vstupu dominujících žesťů, které se vzápětí dramaticky vybouří do prvního vrcholu, vzroste zároveň napětí. Následující dění se zachytí na stálé prodlevě s neposedným a akusticky proměnlivým pohybem. Takto tvořená pásma v obměnách několikrát pohltí různě instrumentované akcentované ataky, až se prodleva na chvíli vytratí a připomíná se jen náznaky. V závěru ji nahradí ostinátní, až srdeční tep tympánů v lyričtějším okolí, jenž utne poslední akcent. Oscilování mezi nervozitou a klidem má několik dramatických míst, všechna jsou vytvořena s perfektní představou o zvuku, barvě, celkové dramaturgii. Instrumentálně vše velmi dobře funguje, v tomto případě i bez kontroly s partiturou. Velmi oceňuji provedení orchestru, neboť skladba nepatří mezi lehce nastudovatelné partitury. Tato dá spíše hodně práce. Výsledek se zdařil! |
---|
Kompozice Correspondances (2002-2004) pro soprán a orchestr francouzského skladatele Henriho Dutilleux (1916) byla od doby svého nedávného vzniku již několikrát ve světě provedena. Není se co divit, Dutilleux je mistr barev a melodické invence. Jeho osobní umělecko-profesní nároky se o to více projevují v přísném sebekritickém výběru při vydávání svých skladeb. Můžeme být jenom vděčni, že touto autorskou cenzurou prošla tak okouzlující skladba, jakou je Correspondances. Bohužel při zaznění na Pražských premiérách jí pár věcí neprospělo. Jednotlivé věty - dopisy jsou řazeny podle čísel, tedy mají své pořadí. Na české premiéře ale jako první zazněla část třetí - Gong na báseň Reinera Maria Rilkeho, kdežto úvodní Dance cosmique s verši indického spisovatele Prithwindry Mukherjeeho následoval v pořadí jako druhý. Z hlediska dramaturgie celku v této změně nespatřuji žádný pozitivní účinek. Dance cosmique má vyloženě zahajovací atmosféru, příhodnou energii pro první kontakt s posluchačem. Gong je naopak váhavý a má spíše charakter mezihry. Ostatní věty šly již ve správném pořadí. Orchestr zřejmě nedostál potřebného času k nastudování, nebo partituru trochu podcenil. Z poslechu bylo patrné, že hudba je příliš nervózně hnaná kupředu a prokomponovanost frází interpretačně nedozrála natolik, aby si je bylo možno prožít, prodýchat. Co se dynamických vln týče, kterých je zde nespočet a tvoří nádherné odstíny, nebyly dostatečně předneseny. Místo přesvědčivosti se v bojácné hře (nejvíce v žesťové sekci a akordeonu) vytratilo mnohé z barev a instrumentálních fines. Na výsledném vyznění se snad stejnou měrou s orchestrem podílela kanadská sopranistka Soula Parassidis (1981), která bezpochyb kromě oslnivého šarmu zaujala teplou, až zastřenou barvou hlasu, tedy spíše mezzosopránovou. Ani jednu z možných poloh však neobhájila, neboť v nízké a ještě méně ve vysoké hlas nezněl, nerezonoval. Je možné, že orchestr mnoho z dynamiky ubral, aby hlas nepohltil. |
|
---|---|
K této nevyváženosti i přesto velmi často docházelo, například v místech, kde zpěvačce chyběl dech. Nejlépe pak dopadla část poslední, zvaná De Vincent a Théo na texty z dopisů Vincenta van Gogha, kde orchestr hrál koncentrovaněji a sopranistka předvedla odvážněji a sebejistěji své hlasové i výrazové přednosti. Závěrečná nálada jí tak nejlépe sedla. |
Foto: Lukáš Kaloš