Pražské premiéry 2008 31. 3. - Hlavní program
Josef Počepický 11.4.2008
Paprsky zapadajícího slunce, jež zpoza svatovítské katedrály dopadaly na vyhřáté schody Pražského Rudolfina, byly příjemnou kulisou pondělního podvečerního koncertu. Dvořákova síň hostila třetí den festivalu Pražské premiéry a pomyslnou štafetu převzal pro tento večer Symfonický Orchestr Českého Rozhlasu v čele s Janem Kučerou. Program zahrnoval skladby J. Felda, L. Beria, L. de Pabla a L. Kubíka. O půl osmé poloplný sál potemněl a koncert začal.
Po přestávce proběhla česká premiéra skladby Casi un espejo para orquesta. Španělský skladatel Luis de Pablo zde pro symfonický orchestr připravil hudbu velmi náročnou. Založena je především na témbrech a střídání hbitých rytmicko-melodických tónových formulí napříč orchestrem. Kompozice se pohybuje na půdorysu tří částí, rychle střídá svižné momenty s místy, kde se skoro „nehýbe vzduch“. Nástrojové vstupy působí místy jako zlostné výkřiky. Autor ve druhé části hojně používá trylky napříč orchestrálními skupinami. Žel celek postrádá tah. Orchestr se s náročnou skladbou popral veskrze úspěšně. |
---|
Posledním kusem na pondělním programu byla česká premiéra kompozice Stanze pro baryton a tři mužské sbory od Luciana Beria (texty Paul Celan, Eduardo Sanguinetti, Alfred Brendel, Giorgio Caproni, Dan Pagis). Přítomnost německého barytonisty Dietricha Henschela, který zpíval i světovou premiéru skladby v roce 2004 v Paříži, byla nakonec opravdovou hudební událostí. Celá kompozice je veskrze témbrová, baryton se pohybuje nad sonicky znějícím orchestrem. Nálada skladby o pěti částech je zasmušilá, jednalo se bezesporu o nejzávažnější dílo večera. Věty jsou si ve své podstatě podobné, jako by zachycovaly vzducho-proudy a zároveň udržovaly neutuchající napětí. |
|
---|---|
Barytonista mne už od prvních tónů uchvátil krásou zpěvu a deklamací textu. Jeho sametově medová a zároveň znělá barva hlasu byla fascinující. Velmi výrazně též gestikuloval pravou rukou a dodával přednesu dramatického výrazu. Kompozice se mi zdá místy trochu přeplněná, instrumentálně komplikovaná a časově poměrně rozsáhlá, rozměr ovšem není na úkor působivosti. Nutno ještě dodat, že ke konci koncertu jsem se potýkal s chabnutím koncentrace. |
|
SOČR provedl poměrně hodně náročné skladby důstojně, Kühnův smíšený sbor taktéž. Koncert měl velmi slušnou úroveň, nejpříjemněji překvapen jsem byl skladbou Ladislava Kubíka a největší požitek měl ze zpěvu německého barytonisty.
Foto: Lukáš Kaloš