Pražské premiéry 2008 30. 3. - Hlavní program
Wanda Dobrovská 10.4.2008
Plzeňská filharmonie prožívá existenciálně nestabilní časy. Na svých webových stránkách se prezentuje fotografií na pódiu Dvořákovy síně v Praze, program jejích abonentních řad i tzv. mimořádných akcí vypovídá o setrvačnosti a nekoncepčnosti.
V současné době má prozatímního ředitele a Jiří Malát, který je jejím šéfdirigentem od roku 1989, v této sezóně končí (od září 2008 ho vystřídá v této funkci Kodži Kawamoto). Připravit v takových kontrakreativních podmínkách jednorázový koncert ze čtyř nových skladeb muselo stát určitě víc energie, než se orchestru kdy vrátí, a možná i než si může dovolit. Jeho vystoupení tím ale poznamenáno nebylo.
Koncert měl dobrou dramaturgii, jednu z nejlepších z celé přehlídky. Všechny čtyři kompozice měly jakoby společného jmenovatele v duchu i stylu, přičemž každá nabízela trochu jiný úhel pohledu. Skladby spolu korespondovaly i myšlenkově, koncert nabízel ucelený zážitek. Přehlídka je ovšem spíše trhem, takže koncert stěží bude takto vcelku přenosný – až na jalovou Bartholoméeovu kompozici by ale jednotlivé skladby mohly obstát a podle mého názoru mnohem lépe na regionálních pódiích, kde by mohly záslužně přispět k soužití soudobé hudby a jejích posluchačů. Plzeňská filharmonie se představila v dobré formě (sólistou v Šestákově koncertu byl Michal Kaňka) a myslím, že by se klidně mohla právě touto cestou vydat za nalezením své identity. Rozhodně na to má.
Foto: Lukáš Kaloš